söndag 2 januari 2011

Välkommen 2011

Jag älskar nystarter, nytt år, ny termin, nu ska allting bli bättre, ännu bättre. Allting är möjligt.

Jag har flera önskningar och mål för året men i topp hittar vi en bra hälsa. Inte så fräckt kanske men efter de senaste årens elände så hoppas jag verkligen av hela mitt hjärta att jag ska få vara frisk.

Jag drömmer om att vakna pigg och utvilad på morgonen, utan huvudvärk. Jag vill slippa förkylningar, magsjukor och brutna ben så att jag kan gå till jobbet i veckorna och ha kraft till att vara en trevlig mamma och fru och vän på helgerna. Jag vill kunna träna igen och känna mig stark. Jag vill orka mer helt enkelt. Mer av mitt ordinära men helt fantastiska liv.

Jag fick precis en kommentar på ett inlägg från augusti som handlade om Hur man stärker sitt immunförsvar, vilket känns högaktuellt en dag som denna när halsen gör ont och kroppen värker. Jag ska nog följa Gunnars och Harriets råd och dra i mig lite citron varje morgon.

Gunnars supershot:
4 cm pepparrot
en halv citron
  1. Riv pepparroten fint och krama ut saften ner i ett snapsglas. Du bär kunna få ut en matsked.
  2. Pressa i en halv citron.
  3. Drick i ett svep. Var beredd; denna shot kan kicka till kroppen ordentligt.
Pepparrot innehåller 81 mg C-vitamin per 100 g (apelsin innehåller 38 mg C-vitamin per 100 gram).

Utöver detta så har jag några andra idéer:
  • Skratta mer (njuta av de bra stunderna)
  • Avkoppling (sova, vila, varva ner)
  • Motion (konditionsträning, yoga)
  • Mat (dra ner på sockret, mindre portioner)
  • Medicin (dra ner på värktabletterna, få stopp på dagligt knaprande av Ipren)
Inga konstigheter kan tyckas men jag måste jobba med mitt mående hela tiden för att inte krascha. Jag har fortfarande för små marginaler, för dålig motståndskraft för att kunna leva det liv jag vill leva.

Men nu har jag som sagt chansen - nytt år, nytt liv. Välkommen 2011!

Hur håller du dig frisk?

2 kommentarer:

  1. De fyra första av dina fem punkter bör funka som ett ypperligt recept för mig med. De är precis vad som rört sig i mitt huvud. Men steget från tanke till verklig handling är ibland så stort. Lyckligtvis har jag inga mediciner att dra ner på.

    SvaraRadera
  2. Man kanske ska prova Gunnars supershot. Jag dricker ett glas vatten med en matsked olivolja och en halv pressad citron tillsammans med 3 Omega 3 ampuller. Works for me! Känns som att huden blir bättre och som att det kickar igång matsmältningssytemet.

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia