torsdag 15 april 2010

Vad är oddsen för det?

Det fanns en tid då jag reste en hel del, både privat och i jobbet. Nuförtiden håller jag mig mestadels hemma med undantag för någon tur till mina föräldrar eller min syster då och då.

Sist jag var ute på vift var i februari. Vi hade bokat tågbiljetter hela familjen och särskilt småkillarna såg fram emot att få åka tåg till Stockholm. Nu blev det hela lite väl äventyrligt eftersom Sverige drabbades av vinterns värsta snöoväder precis exakt de dagarna vi skulle vara borta. Tåget blev försenat flera timmar och väl framme i storstaden kunde vi inte annat än att pulsa runt i snömassorna och fundera över hur sjutton vi skulle ta oss hem. Efter flertalet ombokade biljetter och inställda tåg bestämde vi oss för att hyra en bil för att överhuvudtaget ta oss hem. Sedan väntade många timmar i telefonkö till SJ:s kundtjänst och jag kan väl nämna att vi fortfarande inte fått tillbaka pengar för biljetterna, ersättning för hyrbilen för att inte ens tala om utebliven inkomst!

Hur som helst, nu är det dags igen för i helgen ska jag nämligen till Stockholm för att träffa syrran och goda vänner. Den här gången på egen hand. När jag för några veckor sedan skulle boka biljetter blev jag så irriterad över att ens tänka på att köpa biljetter av SJ så jag bestämde mig för att ta flyget istället. Det skulle bara ta en timme istället för fyra och det kostade inte ens hälften av en tågbiljett. Sagt och gjort, flygbiljetterna införskaffades.

Vad händer tror ni? Jo, ett jäkla vulkanutbrott på Island får alla flygplatser i hela Sverige och halva Europa att stänga igen. Luftrummet stängt. Inga flyg går överhuvudtaget. Allvarligt talat, vad är oddsen för det? Jag bara undrar.

Foto: Ingolfur Juliusson / Reuters

3 kommentarer:

  1. Tja, du verkar visst ha oddsen emot dig ... men tredje gången gillt sägs det ju ...

    SvaraRadera
  2. Herregud, vilken otur. Det är många som missar sina resor nu (i bekantskapskretsen). Riktigt trist. Hoppas du kan få tag i en tågbiljett *håller tummarna*.

    Eller så är det ödets försyn (i så fall för en väldig massa människor).

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Sannolikheten for detta later som noll. Men det var det tydligen inte eftersom det hande. Hoppas du far en bra helg i alla fall! Kram pi

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia