onsdag 24 mars 2010

Vad f*#n är problemet?

Jag är så himla irriterad på mig själv. Jag vet precis vad jag behöver göra för att må bra men ändå klarar jag inte av att genomföra det. Jag vet att jag skulle må bra av att:
  • äta bra och näringsriktig kost
  • dra ner på socker och kaffe
  • motionera
  • koppla av och lugna ner min hjärna genom att meditera
Istället snurrar allting allt fortare. Jag har sån lust att dra igång bygg- och trädgårdsprojekt, köpa nya kläder till barnen och mig själv, träffa kompisar, satsa på jobbet, gå på bröllop, hälsa på släkten, planera sommarsemestern, läsa böcker, spela piano, sjunga... Precis allting känns så mycket roligare än att sitta ner på rumpan och ta det lugnt. Känna ro och harmoni. Vara utan smärta.

Å andra sidan varar inte energin och glädjen särskilt länge utan jag blir liggande med migrän var och varannan dag, vare sig jag vill eller inte. Varför ska det vara så svårt att göra rätt? Vad f*#n är problemet?

4 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du känner dig, jag har suttit i samma båt som dig. Det jag har fått lära mig av en psykolog/terpeute var att de saker som var så viktigt för mig för att jag skulle må bra av, var att jag satt upp dem som "måsten"..

    Och när saker och ting vart MÅSTEN vart det bara jobbigt och motigt. Och man gjorde andra saker istället och det resulterade i att kroppen tog stryk..

    Tråkigt men så är det tydligen, tänk att simpla saker man gjort tidigare med vänner och familj ska behöva bli en motvind. Sådant som varit så enkelt???

    Jag gjorde så att jag stanna upp en dag och tog mig en funderare, planerade över hur jag skulle göra för att kunna besegra min sjukdomstillstånd.

    Det första som kom upp i huvudet och det som har varit en lång diskution var att lyssna till kroppens signaler. Det som känns fel ska man sluta. Och det som känns bra är okej.

    Sedan är det ju jobbigt att bryta vannor man är van vid och dessa onda cirklar. Och det som var viktigt för mig var att jag var tvungen att acceptera läget. Att man hamnar i en situation man inte är van vid och helt plötsligt blir enns liv en stor förändring till något man inte har valt???

    Det tar tid men skriv upp en lista på vad gjorde jag idag som gjorde att jag inte mår bra av just nu?
    Och vad hade jag gjort den dagen då jag slapp huvudvärk? Eller var det dagen innan? T ex..
    Det som inte var bra ska du ju undvika, och där är det att acceptera också läget att jag kan inte göra dessa saker för jag inte mår bra av det. Kan andra acceptera det??? Och lär dig att säga NEJ...

    Sätt inte upp dem viktigaste sakerna som ett måste, som att du känner dig tvingad att göra det nu,nu,nu. Ta det som det kommer, starta mjukt så kommer du in på rutin och det är målet. Sedan blir det naturligt att du gör dessa "BRA" saker. Som är bra för dig, det kommer att gå av farten..

    Acceptera läget, nu är det så här. Och säg nej om du vet att du inte klarar av det som kommer hända. Kan vänner och bekanta acceptera din situation? Har du pratat om det öppet? Vet det säkert vad det är du går igenom? Gör de saker tillsammans som du skulle må bra av t ex. (Kan vi inte meditera tillsammans? För det vet ju vi att du mår bra av och att det gör dig gott... Vi gör det tillsammans) m.m.

    Skriv upp de som gör att du mår dåligt av och det som gör att du mår bra ut av, som du slipper huvudvärken av. Tänk och skriv upp det vad det var? Och lyssna till kroppens signaler..

    Hoppas att jag kunde hjälpa dig? Nina

    SvaraRadera
  2. Ska vi starta en klubb...

    SvaraRadera
  3. Nina: Tack för ditt långa svar. Jag känner igen många av dina tankar och idéer och jag är så himla medveten om vad jag egentligen behöver göra för att må bra. Svårigheten ligger i precis det du säger, att hela tiden lyssna till sitt inre och våga bryta gamla vanor. Det har visat sig vara mycket svårare än jag trodde. Det hjälper inte med själva insikten och att "poletten trillar ner" utan man måste aktivt göra en förändring också. Det är där det brister i mitt fall.

    Det gäller att inte vara för hård mot sig själv dock, för då blir det precis som du säger, det låser sig och det som skulle ha varit roligt blir istället något omöjligt och oöverstigligt. Konstigt.

    Jag ska försöka att ta en dag i taget och följa ditt råd att skriva upp vad som var bra, eller mindre bra varje dag. Eller snarare vilka val som var bra och vilka som var mindre bra, vad som gav energi och vad som tog energi. Med lite tur kanske jag faktiskt börjar känna igen mitt beteende och kan komma ihåg att göra annorlunda andra gången det händer. Eller trettiononde, om man ska vara realistisk. :-)

    Stor kram till dig!

    Fiffilura: Det gör vi!

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir att jag kunde hjälpa dig, hoppas att det kommer gå bra för dig///Nina

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia