fredag 26 februari 2010

Jäklar vad den kvinnan kunde knåda

52I min strävan att må bättre har jag provat på allt från psykoterapi, yoga, meditation och healing till massage och akupunktur. Igår var det dags att prova på något nytt. Jag hade fått tips om en kvinna som skulle vara duktig på att lösa upp spänningar i nacke och axlar och jäklar vad den kvinnan kunde knåda och bända.

Jag har vant mig vid att röra mig försiktigt eftersom häftiga rörelser, starka ljud och starkt ljus så lätt triggar huvudvärk och hade förväntat mig en något försiktigare behandling. Icke då. Hon masserade både armar och ben för allt hon var värd medan jag låg där på britsen och grimaserade. Sedan gick hon loss på rygg och nacke och när hon bad mig att vända mig om så hade det som vanligt låst sig i svanken och jag fick göra en rejäl kraftsamling för att tvinga kroppen att vända sig om.
- Du sa att du inte hade några problem med ryggen ja, sa hon ironiskt. Om du hade varit man hade du definitivt haft problem med ryggen, skrattade hon vidare.
-Allt är ju relativt, mumlade jag och la mig tillrätta inför nästa omgång.

Medan hon knådade och drog, knäckte och vred (-Inte konstigt att du har ont i huvudet. Det var ju inte nå't rätt med den nacken) pratade hon sig varm för sina kurser i poweryoga och spinning som hon definitivt tyckte att jag skulle prova på. Först reagerade jag med att bli irriterad och tänkte att hon inte hade förstått hur dåligt jag mådde och att jag aldrig skulle klara av vare sig poweryoga eller spinning i det skick jag var i men allteftersom började jag ändra inställning och se mig själv som hon gjorde, att det bara handlade om att få fart på mig!

Jag blev ruskigt medveten om att jag fastnat i ett tänkande som "jag är en person med värk som på sin höjd klarar av promenader" eller "jag äter värktabletter varje dag för det blir inte bättre än så här" eller "jag sover dåligt om nätterna men det är i alla fall bättre än förut".

Så himla häftigt att en människa så snabbt kunde kasta omkull min självbild och utmana min uppfattning om mig själv och min kropp. Nu jäklar ska det motioneras!

"Jag är en frisk person som tränar regelbundet för att må bra."

"Jag sover gott och nätterna och har en stark kropp som inte gör ont."

5 kommentarer:

  1. Vill bara tala om att Helena Jonssons blivande man (även han skidskytt) har Hortons syndrom.
    Han är elitidrottsman! Du är inne på rätt tankebanor.. Heja, heja
    (Det är inte lätt och jag är kanske inte den rätta att säga något, men..)
    Kramar M

    SvaraRadera
  2. Bra där! Positiva tankar kommer man väldigt långt på!

    Nåt annat du också kan prova som jag haft positiva upplevelser av är akupressur. Jag var väldigt skeptisk när jag gick dit första gången men jag har aldrig varit med om liknande någonsin! Min kropp reagerade jättestarkt på behandlingen och redan första gången släppte det massor av spänningar. Jag grät och grät utan att veta varför. Först mådde jag skit men dagen efter var jag full av ny energi!
    Rekommenderas starkt!
    Men var beredd på att det kommer mycket känslor både fysiskt och psykiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att du fick en tid hos "min massör", visst var det härligt fast det gör rejält ont! Kram A

    SvaraRadera
  4. M: Allting är möjligt. :-)

    Skruttet: Tack tack!

    Lisa: Jag kan tänka mig att akupressur också kan vara ett bra sätt att få igång kroppen på alla möjliga sätt. Det ska jag definitivt prova om jag får chansen. Tack för tipset.

    A: Visst var det din massör. Tack snälla för tipset, det var helt fantastiskt. Alla andra massörer kan slänga sig i väggen!

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia