lördag 13 februari 2010

Tio säkra kort

I det underbara programmet Landet Brunsås pratar Henrik Schyffert, Erik Haag och Lotta Lundgren om våra matvanor. I veckans avsnitt konstaterade de att den genomsnittliga svensken inte ägnar mer än 14 minuter om dagen åt matlagning trots att vi aldrig har haft mer fritid än nu.

Själv är jag den första att erkänna att jag har vansinnigt dålig fantasi när det gäller mat och jag blev otroligt lycklig och lättad när Lotta sa:
- Till vardags går det bra att köra sina tio säkra kort i rotation. Det är väl inga problem att äta samma grej var tionde dag? Vardagen är en misslyckad arena för inspirerad och improviserad matlagning, det kan man spara till helgen.

Så här har vi vår standardiserade vardagsmeny som alla i familjen tycker om:
  • Spaghetti och köttfärssås
  • Ugnsfalukorv med potatismos
  • Lax, potatis, kall sås och ärtor
  • Kyckling med pesto och feta
  • Tacos
  • Pannkakor
  • Korv Stroganoff
  • Fiskbullar, kokt potatis och ärtor
  • Soppa och macka
Men idag är det lördag så nu finns det tid för Per Morbergs viltgryta med kantareller.

4 kommentarer:

  1. Viltgryta! Duger det inte med fryspizza på lördagar? Jag kan inte ens se en fryspizza någonstans i din lista! Vad är det för fel på fryspizza?

    SvaraRadera
  2. Marulk med sherrysås???

    SvaraRadera
  3. Knaada: Håller med, jag får helt enkelt se till att den tionde rätten blir fryspizza. ICA's pizza med mozarella och pesto. :-)

    Lisa: Mmmmmmmmm

    SvaraRadera
  4. Nej nej nej, nu ser jag att du inte har hängt med riktigt, det finns bara en:

    http://www.knaada.com/2010/01/arets-fetaste-bekannelse/

    :)

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia