söndag 2 maj 2010

Sköldpaddan och Pingvinen

Idag var det avslutning på simskolan. Storebror kammade hem både Sköldpaddan och Pingvinen Silver vilket innebär att han anses kunna simma 10 meter på grunt vatten.

Det som är så häftigt är att han simmar ryggsim istället för bröstsim. Någon smart person har insett att det är lättare för barn att lära sig simma ryggsim eller crawl, snarare än traditionellt bröstsim, vilket har inneburit att barnen sedan några år tillbaka lär sig de olika simsätten i en ny ordning.

Nu blir det till att träna bröstsim i sommar och om Storebror vill fortsätta på simskolan till hösten blir han uppflyttat till den djupa (och kalla) bassängen. Jag kan meddela att det just nu sitter en väldigt stolt mamma vid tangentbordet.


Flytprov Märkestagaren skall flyta i ryggläge 5 sekunder utan hjälpmedel och göra en rotation till magläge, utan att röra botten.


Simprov Märkestagaren ska simma 10 meter på grunt vatten.
Flytprov
Märkestagaren skall flyta 10 sekunder på grunt vatten.
Hopp-prov Märkestagaren skall hoppa i vattnet från kanten. Provet utförs på grunt vatten.
Dopp-prov Märkestagaren skall med båda händerna hämta föremål från botten. Provet utförs på grunt vatten.

3 kommentarer:

  1. Klart du är stolt. Jag undrar om det är obligatoriskt med simundervisning fr o m ettan? Prinsen älskar ju vatten och att vara under, men det får han ju inte eftersom han har rör i öronen.

    Vilka fina märken. Någonstans borde jag ju ha mina egna. Nu blir det en naturlig vindsröjning snart eftersom vi flyttar så småningom. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Skulle naturligtvis va frusterande om barnen hade vattenskräck, med en sån mor.
    Du ska va stolt över dina grabbar!
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Happy: Jo, det kanske är så att det blir simundervisning från första klass. Jag har precis varit på information på den skola som Herman ska börja på i höst och där åker de och simmar varannan vecka från och med ettan. :-)

    Rör i öronen hade jag nog i princip under hela min uppväxt. Jag inbillade mig att de hade satt in en rör på ca 1 cm i diameter som gick från det ena örat till det andra så döm om min förvåning när jag fick se den pyttelilla, ljusblå plastbiten som trillade ut en dag. Jag tycker nog att det är en överdrift att kalla det för rör. Ha!

    Mamsen: Ja, det vore väl hemskt om jag hade fått två vattenkrukor till barn. Tack och lov för att det inte är fallet. :-D

    SvaraRadera

Kommentera jättegärna!

Välj bara Kommentera som: "Namn/webbadress" i menyn nedan. Sedan fyller du i ditt namn innan du skickar kommentaren.

Kram Fia